Miljonlotteriet har under en längre tid varit den främsta inkomstkälla för IOGT-NTO. Under 2018, så var dock vinsten inte lika stor som den var tidigare år. Jonathan Hjort som är VD på Miljonlotteriet säger att de befinner sig i en ny situation och framförallt på en helt ny marknad. Och han menar att det är stort tryck på svenska spelmarknaden.
Den nya svenska spelregleringen introducerades i januari 2019 och den innebär främst ett bättre skydd för svenska spelare. Alla spelbolag som beviljas en spellicens måste följa regler och lagar som Spelinspektionen (tidigare Lotteriinspektionen) har bestämt. Det avreglerade spelmonopolet innebär utmaningar så bolag som Miljonlotteriet måste hitta lämpliga strategier så att de kan anpassa sig till den nya marknaden.
Miljonlotteriet har inte sett svårigheterna som problem utan som nya utmaningar.
Bättre erbjudanden
Det har skett en hel del sedan den svenska licensen infördes:
- Tidigare skötte en hel avdelning om att registrera hundratusen skraplotter som skickades ut via post.
- Idag sänds mindre än två procent av lotterna via post och resten av lotterna registrerar kunderna på webben.
- De digitala kunskaperna ökar för Miljonlotteriets kunder
Genom att analysera data och bygga en mer flexibel organisation så har Miljonlotteriet lyckats med att få en bättre bild av kundernas önskemål något som har hjälp dem att förbättra erbjudandet till kunderna.
Starten på ett nytt kapitel
Miljonlotteriet har lagt till en digitalisering resa till sin redan rika historia som startade när entreprenören Stig Kroon lade grunden till att förverkliga sin dröm om att ingen ska växa upp i värld där det finns missbruk.